жовтня 01, 2025

Анкета: ,,Безпечне освітнє середовище, булінг, конфлікти у шкільному середовищі'' для учнів 5-11 класів.





 Психологічна служба Братківського ліцею впродовж вересня місяця 2025 року провела грунтовне вивчення питання безпеки освітнього середовища серед учнів 5-11 клас. Інтерпретація та аналіз анкетних даних отриманих  від учнів 5–11 класів, яке стосувалося теми: Безпечне освітнє середовище, боулінг, конфлікти у шкільному середовищі. Анкетування проводилось анонімно із зазначенням класу без акценту на вікових та гендерних критеріях. В опитуванні взяло участь 66 здобувачів освіти (учні 5,6,7,8,9,11 класів).

🧾 Мета анкетування

Визначити рівень:

психологічної безпеки учнів у школі,

поширеності булінгу та конфліктів,

довіри до вчителів і шкільної системи,

потреб у додатковій підтримці.

📊 Методика інтерпретації та обробки

Для кожного питання визначається рівень ризику/небезпеки за відповідями.

Умовно поділяємо варіанти на:

Позитивні (безпечні) відповіді — 🟢 це відповідно  - варіант відповіді – А 

Нейтральні/середні — 🟡 – варіант відповіді – Б 

Негативні/ризикові — 🔴 – варіант відповіді – В,Г

1. Почуття безпеки у школі

🟢 А (Завжди) 42,42% - негативні, ризиковані;

🟡 Б (Часто)31,81% - негативні, ризиковані;  

🔴 В, Г (Рідко, Ніколи) – 25,7%  - позитивні;

Якщо, варіанти відповідей А і Б в сумі склали  74,23% , так як у нашому випадку —  проблеми з відчуттям безпеки не простежуються. Учні зазвичай спокійні, впевнені у собі та відкриті до спілкування. Вони легко встановлюють стосунки з однолітками й дорослими, не бояться висловлювати свою думку та проявляти ініціативу.


2. Частота конфліктів

🔴 А (Дуже часто) – 13,64% - негативні, ризиковані;

🟡 Б (Іноді) – 37,88% - нейтральні; 

🟢 В, Г (Рідко, Ніколи) – 51,52% - позитивні;

Ризикований та негативний варіант  відповіді – А – набрав менше 30% (13,64%). Учні навчаються у емоційно та психологічно комфортному освітньому середовищі. Оскільки систематично проводиться профілактична робота: бесіди, тренінги, участь в гуртках та насичена позашкільна активність – гуртки: ,,Спортивне орієнтування та БЖД’’, ,,Географічне краєзнавство’’, ,,Стежини духовності’’ , ,,Спортвний’’, ,,Джура’’, ,,Історичне краєзнавство’’ та заняття у школі мистецтв,   де учні активно вивільняють негативну енергію та черпають ресурси. Важливе значення має сімейне виховання та партнерські відносини у тріаді ,,батьки – педагоги – учні’’.


3. Чи стикався(-лась) ти особисто з випадками булінгу (цькування) у ліцеї?

А. Так, регулярно – 9,1%

Б. Так, декілька разів – 4,55%

В. Один раз – 12,12%

Г. Ні, ніколи – 30,30%

Отже, за варіантами відповідей на питання ,,Власний досвід булінгу’’

🔴 А, Б – 9,1% і 4,55% - 13,65% - негативні, ризиковані;

🟡 В – 12,12% - нейтральні;

🟢 Г – 30,30%  - позитивні;

Учні віддали перевагу на користь  позитивних(ризикованих) відповідей на це запитання  менше 20% (13,65%).  Це учні, які мали особистий досвід булінгу — є одиничними тому це питання потребує уваги і роботи з цією проблемою в індивідуальній формі, в приватному форматі за умови особистого запиту реципієнта та згоди про роботу з цим запитом.


4. Найпоширеніші види булінгу (аналіз відповідно до обраних варіантів)

А. Словесний (образи, приниження) – 72,24%

Б. Фізичний (удари, штовхання) – 4,55%

В. Психологічний (ігнорування, виключення з групи) – 12,12%

Г. Онлайн-булінг (у соцмережах, месенджерах) – 10,61%

  За результатами опитування стало очевидним,  що найбільш поширеним видом булінгу є словесний булінг (образи, приниження) – 72,24%. У цьому випадку варто нагадати  учням: 

1. Якщо тебе ображають або принижують словами, не мовчи — звернися по допомогу до вчителя, батьків або шкільного психолога.

2. Пам’ятай, що ніхто не має права принижувати тебе — зберігай упевненість у собі та підтримуй тих, хто теж став жертвою словесного булінгу. 

На другому місці по рейтингу відповідей займає психологічне насильство (ігнорування, виключення з групи). Обов’язково потрібно роз’яснити учням: 

1. Якщо тебе ігнорують або виключають з групи, намагайся зберігати спокій, не ізолюй себе та шукай підтримки серед друзів, учителів або родини.

2. Пам’ятай, що твоя цінність не залежить від чужої думки — спілкуйся з тими, хто тебе поважає, і не бійся говорити про свої переживання.

Третє місце займає варіант відповідей – Г – онлайн  булінг — фокус для превентивної роботи (наприклад, при кібербулінгу  рекомендовано провести роботу з цифрової грамотності).

Щоб уникнути кібербулінгу потрібно постійно  нагадувати учням  про правила поведінки у віртуальному просторі інтернету: не діліться особистою інформацією в інтернеті та використовуйте надійні паролі. Будьте цифрово грамотними — перевіряйте достовірність інформації, не відповідайте на провокації та повідомляйте дорослим про підозрілу чи образливу поведінку онлайн. Уникайте ризикованих знайомств чи переписок, де просять повідомити ваші приватні дані або ваших рідних. 

  4,55% учнів відзначають, що переживали  фізичне насильство. Психолог наголошує, що у випадку фізичного булінгу: 1. Негайно звернися до дорослих — вчителів, батьків або шкільного психолога, адже це серйозне порушення твоїх прав. 2. Не намагайся вирішити проблему силою — важливо зберігати безпеку та довіряти тим, хто може захистити й допомогти.

5. Реакція на булінг

🟢 А, Б – позитивні;

🟡 В – негативні; 

🔴 Г – ризиковані;

А. Повідомляю вчителя/дорослих  - 21,21%

Б. Підтримую того, кого ображають – 25,76%

В. Не втручаюся – 45,45%

Г. Сміюся разом з іншими – 7,58%


У нашому випадку відповіді на негативні /ризиковані варіанти  В і Г склали – 53,03%, а отже більше 30% (не реагують або сміються) у випадках боулінгу  — низький рівень емпатії та інтервенції. Психолог порекомендувала, що доцільним  було б в рамках групової бесіди, з метою корекції їхньої поведінки запропонувати учням поставити себе на місце іншої людини (програти рольову гру, розглянути ситуацію), щоб краще розуміти її почуття та потреби. Якщо бачите, що когось ображають, не мовчіть — підтримайте постраждалого та зверніться за допомогою до дорослих.


6. Поведінка в конфлікті

А. Спокійно обговорюю з іншою стороною – 51,52%

Б. Звертаюся до дорослих – 12,12%

В. Вирішую силою – 16,67%

Г. Ігнорую ситуацію – 16,67%


🟢 А, Б – позитивні;

🟡 Г – негативні;

🔴 В – ризиковані; 

 Індекс ризиковних та негативних відповідей (варіанти відповідей В,Г) становить – 33,34%. Понад 25% учнів агресивно чи пасивно уникають вирішення конфліктних ситуацій — потрібне навчання медіації.

Наталія Юріївна, шкільний практичний психолог, роз’яснила, що  агресивне або пасивне уникнення вирішення конфліктів може свідчити про труднощі з контролем емоцій, низький рівень впевненості в собі або невміння спілкуватися конструктивно, а як наслідок – важка соціальна адаптація та інтеграція у майбутньому. Це також може означати, що учень не почувається в безпеці або не знає, як правильно вирішувати суперечки.

Психолог пояснила учням, якщо вони вирішуватимуть  конфлікти агресивно чи пасивно, треба спробувати  навчитися медіації — це допоможе спокійно обговорювати проблеми та знаходити рішення, що влаштовують усіх. Важливо вчитися слухати, висловлювати свої почуття без образ і разом шукати вихід із складної ситуації.


7. Довіра до вчителів

А. Повністю довіряю – 27,27%

Б. Частково – 28,79%

В. Майже не довіряю – 21,21%

Г. Зовсім не довіряю – 22,73%

🟢 А – позитивні;

🟡 Б – нейтральні;

🔴 В, Г – негативні/ризиковані;

Довіру до вчителів висловили 56,06% учнів -  більше  50%. Отже, з комунікацією "учень–вчитель" все гаразд. Це хороший показник, адже довіра є основою безпечного та дружнього шкільного середовища. Продовжуйте відкрито спілкуватися з учителями, адже саме через діалог можна отримати підтримку та вирішити багато питань.


8. Наявність дорослого для підтримки

А. Так, завжди знаю, до кого звернутись – 62,12%

Б. Іноді знаю – 13,64%

В. Не завжди – 6,1%

Г. Ні, такої людини немає – 10,61%

🟢 А  - позитивні;

🟡 Б – нейтральні;

🔴 В, Г – негативні;

У 16,71% респондентів простежується відсутність фігури підтримки — що говорить про ризик дезадаптації, тривоги – наголошує психолог.  Якщо ти відчуваєш, що поруч немає людини, якій можна довіритись, не залишайся наодинці — звернися до шкільного психолога, вчителя чи дорослого, якому довіряєш. Підтримка важлива для емоційного комфорту та успішного навчання, і її можна знайти, якщо зробити перший крок.


9. Заходи проти боулінгу

А. Так, робиться багато – 22,73%

Б. Деякі заходи проводяться – 40,91%

В. Робиться дуже мало – 19,70%

Г. Не проводиться нічого – 16,67%

🟢 А – позитивні;

🟡 Б – нейтральні;

🔴 В, Г – негативні, ризиковані;

  63,64%  учнів бачать реальну роботу, а цей показник значно вищий ніж 50% — робота є ефективною/видимою і потрібною. Більшість учнів відзначили реальні результати шкільної роботи — це означає, що ваші думки та потреби враховуються. Педагоги мають продовжувати  бути активними, ділитися ідеями й брати участь у шкільному житті, адже саме так можна зробити школу ще кращою.


10. Уроки безпеки, дружби, конфліктів

А. Часто – 30,30%

Б. Іноді – 39,40%

В. Рідко – 21,21%

Г. Ніколи – 9,1%


🟢 А – позитивні;

🟡 Б – нейтральні;

🔴 В, Г - негативні, ризиковані;

69,7% учнів відзначають регулярність просвітницьких  заходів свідчить про креативність посилення просвітницької роботи.


11. Атмосфера у класі

А. Дружня і підтримуюча – 25,76%

Б. Здебільшого спокійна – 40,91%

В. Напружена – 16,67%

Г. Конфліктна та ворожа – 16,67%


🟢 А – позитивні;

🟡 Б – нейтральні;

🔴 В, Г – негативні/ризиковані;

Переважає дружня, підтримуюча і спокійна атмосфера у класі – 66,67%

33,34% говорять про конфліктність та  ворожість у  середовищі — що передбачає потребу в тренінгах і психокорекційній роботі. У свою чергу психолог слушно зауважує, що ситуацію і атмосферу у класі **напружена (16,67%)** або **конфліктна та ворожа (16,67%)**  можуть змінити наступні зусилля і кроки учнів:

1. Намагайся не провокувати конфлікти — спілкуйся спокійно, з повагою до однокласників.

2. Якщо виникають суперечки, обговорюй проблему відкрито, але без образ і крику.

3. Підтримуй тих, хто почувається відкинутим або самотнім — навіть одне добре слово змінює атмосферу.

4. Не бійся звернутися до класного керівника або психолога, якщо ситуація у класі стає напруженою або ворожою.

5. Пам’ятай, що доброзичливість, співпраця й уміння слухати допомагають зробити клас комфортним і безпечним для всіх.


12. Онлайн-цькування

А. Так, часто – 18,18%;

Б. Так, але рідко – 18,18%;

В. Один раз –  18,18%;

Г. Ні, ніколи – 45,45%;


🔴 А – негативні/ризиковані;

🟡 Б, В – нейтральні;

🟢 Г – позитивні;

Наталія Стецько відзначила, що кібербулінг — загрозлива зона. Якщо понад 15% постраждали — необхідне втручання. У нашому випадку – 18,18% учнів, які говорять про онлайн цькування.  Психолог застерігає: 1. Якщо тебе цькують в інтернеті, не відповідай агресією, зроби скріншоти доказів і повідом про це дорослим, яким довіряєш.

2. Заблокуй кривдника, звернися по допомогу до вчителів, батьків або шкільного психолога та не залишай проблему без уваги.


13. Реакція вчителів на конфлікт

А. Шукає компроміс і розв’язує конфлікт -  37,88%

Б. Проводить бесіду з учнями – 46,97%

В. Ігнорує або зменшує значення ситуації – 7,58%

Г. Звинуватив лише одну сторону – 7,58%

🟢 А – позитивні;

🟡 Б – нейтральні;

🔴 В, Г – негативні/ризиковані;

37,88% і 46,97%  (84,85%) учнів  вважають, що вчителі  активно діють, шукають компроміс, розв’язують конфлікти та проводять бесіди з учнями  — що свідчать про блискучу педагогічну майстерність та стратегії.


14. Форми підтримки

А. Більше бесід з психологом – 18,18%;

Б. Тематичні тренінги/уроки – 31,82%;

В. Анонімна «скринька довіри» - 27,27%;

Г. Підтримка з боку учнів (тімбілдинг, наставники) – 27,27%;


Аналіз найпопулярніших відповідей дозволяє адаптувати програму допомоги (напр. більшість обрали "Тематичні тренінги/ уроки", та організувати реальну або віртуальну ,,Cкриньку довіри’’ —  що набагато спростило б роботу із запитами, моніторинг проблемних запитань та актуальних питань підліткової аудиторії).


15. Що зробить школу безпечнішою

А. Робота з вчителями та учнями щодо поваги – 45,45%;

Б. Жорсткіші покарання за булінг – 25,76%;

В. Регулярні обговорення проблем классу – 18,18%;

Г. Залучення батьків до виховного процессу – 7,58%;


Результати свідчать, що більшість учнів (45,45%)  вважають найважливішим налагодження взаємоповаги між учителями та учнями, що є ключовим для створення здорової атмосфери в школі. Значна частина також підтримує ідею жорсткіших покарань за боулінг (25,76%), що говорить про потребу у чітких правилах та відповідальності за негативну поведінку. Це показує, що учні прагнуть не лише безпеки, а й справедливості у шкільному середовищі, прозорої системи заохочень та покарань.


Інтерпретація даних та аналіз отриманої  інформації і є орієнтиром для розробки програм профілактики та корекційно-розвиткового напряму роботи.

📈 Рівень загальної безпеки за результатами анкетування

🔹 Високий рівень безпеки:

75% відповідей — 🟢

Ознака довіри, одиночні випадки конфліктних ситуацій, наявність підтримки

📌 Рекомендації за результатами:

Опрацювати критичні питання (з відсотком  негативних відповідей)

Провести тренінги: медіація, антибулінг, комунікація

Розробити стратегію з протидії булінгу (план роботи, програми, положення, уповноважені особи, просвітницькі дії)

Організувати "безпечне місце" у ліцеї для звернень.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Психологи сміються. Горить дах - 01, потрібен дах - 02, їде дах - 03.

06.12.2025